Трябва ли да ги приемаме или не - отговорите засега са противоречивИ. Ценността на витамините, приети допълнително, в медицинската практика и до днес остава спорен въпрос. Много проведени изследвания показват, че използването на витаминни добавки освен полза, може да донесе и определена вреда.
Например бета-каротинът (витамин А) често се назначава при наличието на кардиологични проблеми. Но анализът на 8 клинични изследвания, извършен от британски учени, показва, че смъртността на пациентите, които са използвали добавки, съдържащи бета-каротин, превишава нивото на общата смъртност при стандартната терапия.
Установено е също, че нивото на общата и причинената от сърдечно-съдови заболявания смъртност и при използването на витамин Е, и при използването на плацебо е приблизително еднакво.
Предмет на много спорове е и взаимната връзка между хомоцистеина и витамин В. Известно е, че високото ниво на общия хомоцистеин в плазмата е рисков фактор за заболявания и на коронарните артерии, и на периферните кръвоносни съдове. Много специалисти смятат, че приемането на фолиева киселина може да премахне този риск. Но резултатите от няколко изследвания показват, че назначаването на фолиева киселина не намалява нивото на съдовите заболявания. В същото време редица други проучвания потвърждават, че увеличената употреба на фолиева киселина способства за намаляването на риска от развитието на инсулти, което внася допълнителна неяснота по темата.
Специална комисия за изучаването на този въпрос в САЩ през 2003 г. заяви, че използването на витамини А, В, Е, фолиева киселина и антиоксидантни комбинации не намалява риска от развитието на сърдечно-съдови заболявания и подчерта, че назначаването на бета-каротина дори може да увеличи риска от развитието на рак на белите дробове при пушачите.
Голямо изследване за назначаването на витамин D3 (на 2686 пациенти на възраст от 65 до 85 години за период от 5 години) показва, че този витамин способства за намаляване на риска от счупвания. Освен това при пациентите не са били наблюдавани никакви нежелателни странични ефекти.
Провокативни резултати са получени от едногодишното изследване на 158 пациенти, които са приемали мултивитамини. При хората на възраст под 65 години е бил забелязан намален риск от развитието на инфекциозни заболявания, като при пациентите, страдащи от диабет, този показател е бил още по-нисък.
Всички тези данни говорят за необходимостта от провеждане на още клинични изследвания, за да бъде даден окончателен отговор на въпроса трябва ли и евентуално кога да се приема допълнително (извън храната) количество витамини. Затова най-доброто решение към момента е, независимо, че витаминните добавки се продават свободно на пазара, тяхното приемане да се консултира с лекар.
Публикувана във
ЛЮБОПИТНИ
Споделяне в обществена мрежа
Още в категорията:
« Ангината – най-честото простудно заболяване през лятото
Да отслабваме... като французите »
Add comment
ПОТРЕБИТЕЛ
Joomla Templates and Joomla Extensions by JoomlaVision.Com
Последни
Най-четени
Коментари
Joomla Templates and Joomla Extensions by JoomlaVision.Com
Последни
Top
-
ВАЖНО,АКО ИСКАТЕ ДА ПЕЧЕЛИТЕ! WAZZUB е новия конкурент на Google,…
Oт Ина Кръстева
Активен Събота, 28 Април 2012 07:57
-
Преди изборите: г-н Хасанов, след изборите:Айде бе мангал мръсен.
Oт дяда Вася
Активен Понеделник, 02 Април 2012 21:01
-
Dika ti go pobedi
Oт pepi
Активен Неделя, 15 Януари 2012 02:16
-
Dika ti go pobedi
Oт pepi
Активен Неделя, 15 Януари 2012 02:15
-
Много лесно изглежда, ще го пробвам днес :)
Oт Дневно.БГ | Последните новини, винаги свежо!
Активен Събота, 03 Декември 2011 23:11
-
Изот Девелопов Пълдинов - правеца
(5)
Награда ще спечеля ли ако стана топ коментатор... или то…
Публикaция на Сряда, 03 Ноември 2010 01:57
-
Venelin Manolov
(3)
Бързина,точност,коректност!
Публикaция на Неделя, 28 Август 2011 17:09
-
Milena Staneva
(1)
Коментара тук е излишен. Защо ли? Ами много просто. В…
Публикaция на Понеделник, 08 Ноември 2010 22:00
-
BgCode
(1)
Колега ти сам си пишеш и сам си коментираш. Сам…
Публикaция на Вторник, 09 Ноември 2010 23:54
-
teladrator
(1)
neka go sadqt toq nai setne :@
Публикaция на Понеделник, 27 Декември 2010 18:52
Най-добри автори
-
Цветелина Ангелова
(1)
Deep Purple
(3 коментари)
-
Изот Девелопов Пълдинов - правеца
(1)
Модул в модул за joomla 1.5
(6 коментари)
-
snake snake
(39)
Светът ще може да наблюдава рядко слънчево затъмнение
(0 коментари)
-
BgCode
(2)
Статистика на сайт с getclicky.com/
(0 коментари)
-
Daniela Stoeva
(1)
Една споделена изповед
(0 коментари)
